سفارش تبلیغ
صبا ویژن

نمای خشک سرامیک

معرفی ویژگی‌های نمای خشک سرامیک

 

نمای سرامیک خشک چه نوع نمایی است؟

ابتدا بهتر است سرامیک را تعریف کنیم، به مواد کانی که فلزی نیستند سرامیک گفته می‌شود. به دلیل اینکه در مرحله نصب و اجرای نمای سرامیک خشک مانند گذشته از ملات استفاده نمی‌شود و از تجهیزاتی مثل پیچ و مهره یا ریل که از جنس استیل، گالوانیزه یا آلومینیوم می باشد استفاده می‌کنند، به آن نمای خشک سرامیک گفته می‌شود. نمای خشک سرامیک

در ساختمانهای مسکونی، اداری ، تجاری و حتی در نماهای داخلی قابل اجرا می‌باشد و مزیتی که نماهای خشک نسبت به نماهای دوغابی دارند این است که در صورت رعایت اصول استانداردهای نصب امکان سقوط قطعات نما به هیچ وجه وجود نخواهد داشت که خود باعث افزایش طول عمر این نماها می‌شود. همچنین نمای خشک سرامیک به علت عدم استفاده از ملات و اجرای همزمان نما در جهات بالا یا پایین نما از سرعت بالاتری نسبت به دوغابی برخوردار می‌باشد.

همچنین می‌توان گفت که در نمای خشک سرامیک به علت دو پوسته شدن باعث ایجاد فضای خالی مابین ساختمان شده و امکان ایجاد عایق های مختلف را به وجود می‌آورد. و در این نماها بسته به شرایط آب و هوایی منطقه می‌توان امکان تهویه یا عدم تهویه را ایجاد کرد. برای مثال در مناطق گرم و مرطوب موقع اجرای نمای خشک سرامیک در قسمت پشتی پوشش نما یکسری درزهایی را ایجاد می‌کنند که باعث تبادل رطوبت می‌شود و در مناطق با آب و هوای سرد وگرم وخشک هوای پشت پوشش نما محبوس می‌شود که به عنوان یک عایق عمل می‌کند که مانع از ورود و خروج هوا از بیرون به داخل و برعکس می‌شود، که خود باعث کاهش انرژی مصرفی ساختمان می‌شود.

 

@title

 

 

انواع نمای خشک سرامیک

به طور کلی دو نوع نمای خشک سرامیک وجود دارد سرامیک خشک توپر که فول بادی هم نیز نامیده می‌شود و دیگری سرامیک خشک مجوف می‌باشد.

در سرامیک خشک فول بادی ابعاد استاندارد آن 120*60 سانتیمتر می‌باشد ولی در ابعاد مختلف قابلیت برش را دارد. همچنین امکان اجرای سیستم‌های نمایان و غیرنمایان توسط این نوع سرامیک امکان پذیر می‌باشد. همچنین می‌توان گفت که تمامی دیتیل هایی که توسط سرامیک مجوف در سیستم نمایان و غیرنمایان اجرا می‌شود توسط سرامیک خشک توپر هم قابل اجرا می‌باشد. لازم به ذکر است که از لحاظ قیمت این نوع سرامیک از سرامیک مجوف ارزان تر می‌باشد.

در نوع سرامیک مجوف دارای سوراخ هایی در ضخامت خود می باشد که این سوراخ ها نقش قابل ملاحظه ای درکاهش وزن این سرامیک داشته زیرا از هوا پر می باشند و همچنین نقش عایق حرارتی را هم دارند. این نوع سرامیک خشک به دلیل تولید قطعات خاصی مثل گوشه ها، فلاشینگ‌ها و کف پنجره‌ها باعث شده است امکان اجرای کامل آب بندی نما و رگلاژ آن ایجاد شود و نسبت به سرامیک خشک توپر گران تر است.

 

چرا نمای خشک به وجود آمد؟

برای اولین بار در دهه 70 میلادی، درکشور آمریکا معماران تصمیم گرفتند روی ساختمان‌ها و برج‌های مرتفع خود به روش خشک سنگ نصب کنند. دلیل این طراحی جدید مقاومت نمای ساختمان دربرابر عوامل محیطی از جمله نیروی شدید باد در ارتفاعات بود که این طراحی مورد تأیید استاندارد‌های جهانی و علاوه بر آن مورد توجه بسیاری از معماران قرار گرفت. همچنین در کشور ایران برای اولین بار در دهه 70 شمسی معماران و سازندگان از مزیت‌های این طراحی آگاه و آن را مورد استفاده قرار دادند.

قبل از استفاده از نمای خشک، با ملات یا چسب سیمانی مواد نما را به سازه اصلی ساختمان فیکس می کردند، معایبی که این سیستم داشت این بود که استفاده از عایق کاری برای این نوع وجود نداشت و در ارتفاعات در اثر بار باد وارد شده به ساختمان استحکام مواد سازنده نما را کاهش پیدا می‌کرد که باعث سقوط آن می‌شود بنابراین ایمنی کمتری دارد.

در سیستم نمای خشک مواد سازنده نما با استفاده از زیرسازهای آلومینیومی روی سازه اصلی نصب می‌شوند و در صورت نصب صحیح هیچ وقت سقوط نخواهند کرد و طول عمر بیشتری دارند. همچنین با دو پوسته شدن امکان ایجاد عایق را برای ساختمان فراهم می‌آورند که باعث محافظت از ساختمان در برابر شرایط محیطی و آلودگی صوتی خواهد شد. یک محفظه از هوا بین سازه اصلی و نما ایجاد می شود که از ورود هوا به داخل یا برعکس جلوگیری می‌کند. همچنین بنا بر شرایط جوی منطقه و بسته به نیاز آن منطقه شکل جریان هوای داخل محفظه متفاوت خواهد بود. از دیگر مزیت های نمای خشک این است که با محیط زیست خود سازگار هستند و قابل بازیافت می‌باشند. دراستفاده از نمای خشک می‌توانیم در مصرف انرژی صرفه جویی کنیم و لازم به ذکر است که با استفاده از این نوع نما می‌توان آن را در برابر تنش‌های محیطی مانند باد، زمین لرزه و آتش سوزی مقاوم کرد.

 

 

@title

 

ویژگی های نمای خشک سرامیک

از ویژگی ‌های نمای خشک سرامیک می‌توان به سرعت بالای اجرای آن ، عدم ایجاد ضایعات ساختمانی به دلیل قابل بازیافت بودن، عایق حرارتی و صوتی بودن، بهینه سازی مصرف انرژی و آسان و راحت بودن برای ساختمان های مرتفع اشاره کرد.

 

اجرای نمای خشک سرامیک :

به طور کلی می‌توان گفت نصب نمای خشک سرامیک به دو صورت نمایان و غیرنمایان قابل اجرا می‌باشد.

در روش نمایان قطعات اتصالی قابل رویت هستند و از ویژگی‌های اصلی آنها می‌توان به سرعت بالای نصب و سبک بودن آنها اشاره کرد. در روش غیرنمایان از یکسری انکر و براکت های مخصوصی استفاده می‌کنند که در ظاهر مشخص نیستند.